måndag. dagen har inte varit världsbäst, eller ens i närheten av det för att tala sanning.
denna bild gjorde åtminstone min dag väldigt mycket roligare
dagen började med att jag omedvetet stängde av mitt alarm som vid tjugo över fem imorse ville att jag skulle resa mig ur sängen. alarmet fortsatte att ringa var femte minut ända tills klockan var hel. då bestämde jag mig att jag skulle räkna till trettio och sen resa mig ur sängen. de där trettio sekunderna blev sextio sekunder, men jag lyckades faktiskt att komma upp till sist.
jag bestämde mig för att försöka fixa allt klart så snabbt som möjligt så att jag kunde kolla på teve de sista minutrarna innan jag var tvungen att cykla hemifrån nedåt tågstationen. än så länge var jag på halvbra humör och lyckades få tio lediga minuter över som jag spenderade med mtv och frukost.
medan denna bild höjde mitt humör x1000 igår, fina du!!!!!!!!!
cyklade ner till stationen med min egen röst i lurarna som jag dagen innan spelat in. lyssnade alltså inte på mig själv prata om inget särskilt, utan lyssnade på atom&kärnfysiken som jag har prov i på onsdag. kom fram till tågstationen med flera minuters mariginal och fick stå och vänta ett tag på perrongen innan jag kunde kliva in och sätta mig ner.
efter elva minuter var jag framme i skänninge och efter dryga fem minuter till var jag nu sittandes på bänken i skåprummet i väntan på att klockan skulle slå åtta tio. alice kom och vi pratade om helgen, london, harry och den kommande dagen.
min mobilbakgrund får mig nästan att tappa andan varje gång pga HOT
efter att de fyrtiofem minutrarna hade passerat gick vi nedåt till klassrummet för samling och information inför dagen. vi fick reda på schemat och vilka lärare vi skulle möta på varje station. vi fick sen tio minuters rast.
efter rasten gick jag tillsammans med resten av klassen upp till klassrummet där vi skulle gå igenom 'tal'. vi fick lära oss mer om hur man komponerar ihop olika slags tal, hur man kan börja, vilka som ska hålla tal, när man ska hålla tal och var man brukar hålla tal. i slutet fick vi i uppgift att skapa ett eget tal och sedan läsa upp det inför de andra. i slutändan fick vi bara höra ca sex tal och alla var i stort sett lika enformiga och tråkiga.
bilder som dessa visar jag alice femtioelva ggr om dagen och jag tror hon börjar hata mig en aning
sen hade vi tjugo minuters rast. då rasten var slut samlades hela årskurs nio uppe i idrottssalen där vi nu skulle testa att dansa. killarna samlade sig i en ring, tjejerna i en ring utanför. en lärare bad tjejerna att gå motsols tills hen sa stopp. killen man hamnade framför skulle man dansa med. detta upprepades alltså innan varje ny dans, så man dansade inte med samma kille hela tiden. vi gick igenom stegen i foxtrot, bugg och vals. alla jag kom med var precis lika dåliga som jag och det inträffade mycket pinsamt såsom exempelvis tåtrampning, och även nervöst skratt från min sida. råkade dessutom nästintill ramla rakt in i killen jag dansade med vilket gjorde mig ännu mer nervös.
efter en timmes dansande var det äntligen slut på tortyren och vi fick fyrtio minuters rast. därefter gick vi till ett annat klassrum där vi skulle få lära oss om vett och etikett. då vi är så få tjejer som fem styckna så fick vissa killar låtsas vara tjejer vid bordet. resten av oss fick en siffra, den man hade samma siffra som skulle man alltså ha som bordsherre/bordsdam. jag fick carl. killen skulle sedan föra tjejen till bordet medan man höll armkrok. vid sin plats skulle killen dra ut stolen och skjuta in den medan tjejen satte sig. killen satte sig sedan till vänster. därefter gick vi igenom saker som hur man ska sitta (rakryggad, ej bredbent osv), hur man ska äta (hur man gör om det är många bestick tallrikar och glas osv), hur man utbringar en skål, vad man kan tala om, & hur man ska göra vid dans.
och detta skulle jag vilja ha i magen nu...mmmm
när denna "lektion" var slut fick vi fyrtio minuters lunch. sista lektionen för dagen hade vi tjejer bredvid vårt klassrum där vi fick lära oss gå i klackskor. killarna däremot hade lektion i klassrummet om hur man knyter slips.
därefter följde tjugo minuters rast tätt följt av en utvärdering av dagen. vi fick berätta vad vi lärt oss, vad man ska tänka på innan/under dansen, och vad de kan förbättra till nästa år.
i slutet av denna dag var jag otroligt trött och hängig och ville bara hem. humöret förbättrades inte direkt av att mobilen dog och att jag var tvungen att stå på perrongen och vänta i fyrtio långsamma minuter på tåget.
nu är jag iaf hemma sen många timmar och har ätit, lyckats slumra till, pluggat lite halvdant, skrivit på en berättelse jag påbörjade igår, twittrat, smsat, duschat.